Apr 16, 2005

رقص چمای

اول از جشنواره رقص شروع می کنم. هر سال یک فستیوال رقص در بثل برگزار میشه که بزرگترین جشنواره رقص اسکیموهای ساکن آلاسکا است . اسم این فستیوال به زبان اسکیمویی " چمای " است به معنی " سلام گرم و خالصانه ". این فستیوال هشتم تا 11 آوریل برگزار میشه و عموما 22 گروه رقص با بیش از 450 رقاص محلی ، نوازنده و خواننده در آن شرکت می کنند . نکته خیلی جالب این رقص این است که اولا تنها یک موسیقی به کار می رود که آن هم " درام " است . دوم این که صحنه رقص اسکیمویی متشکل از سه ردیف افقی است . اولین ردیف را نوازندگان درام تشکیل می دهند که معمولا 6 نفر یا بیشتر هستند . آنها معمولا روی یک نیمکت می نشینند . ردیف دوم ، زنان اسکیمویی با لباس های محلی از پوست حیوانات به صورت ایستاده قرار می گیرند . در ردیف سوم یا ردیف آخر که البته اولین ردیف از نگاه تماشاگران است مردان اسکیمویی به صورت نشسته روی دو زانو قرار می گیرند . من مفهوم رقص را به معنی موزون بودن حرکات اینجا فهمیدم و حس کردم. هنر بودن رقص را با دینن رقص اسکیمویی می توان درک کرد. رقصی سرشار از مفاهیم کلامی و غیر کلامی . دوباره می نویسم

2 comments:

Anonymous said...

سلام دوست جونم. دل منم براي دستخط فارسي ات تنگ شده بود! اين شبها بخاطر درس و مشق كمتر آنلاين ميشم اما هر دفعه هم كه ميام تو نيستي! البته فكر نكني خيلي هم درس ميخونم ها! نه فقط اداشو درميارم ! ديگه چه خبر؟ من كه مثل هميشه از همه جا و همه چيز بي خبرم و البته از آلاسكا بيشتر از مملكت خودم باخبرم ! والبته از اين بي خبري ها خيلي خيلي راضي ام!!! راستي حتما آهنگي را كه توي وبلاگم لينك دادم گوش بده . قشنگه. اميدوارم خوشت بياد.مواظب خودت باش

Anonymous said...

آخيش! بالاخره درست شد؟ چه خوب دلم برات خيلي تنگ شده خيلي