Mar 9, 2005

اعتیاد به سبک اسکیمویی

حتما شما هم آدم هایی را دیده اید که از بوی بنزین ، نفت یا لاک خوششان می آید . شاید هم خودتان یکی از این آدم ها باشید. جالب است بدانید که این عادت در میان اسکیموها خیلی رایج است . آن هم تاحدی که به " اعتیاد " می رسد:" اعتیاد به بو کردن مواد شیمیایی مثل چسب ، لاک ، نفت ، بنزین ، استون و ..." این موضوع به یک مشکل جدی در مناطق اسکیمو نشین تبدیل شده است . جوانهای اسکیمویی زیادی هستند که دچار این نوع اعتیاد هستند و به خاطر همین مشکل یک مرکز درمانی در بثل ساخته شده است که مخصوص ترک اعتیاد مواد بودار شیمیایی است . اسمش هم " مرکز درمانی مک کنن " است .این مرکز درمانی تحت نظر بیمارستان بثل به نام " وای.کی.اچ.سی" فعالیت می کند . لازم است بدانید که این بیمارستان تنها بیمارستان برای سرویس دهی به 16 هزار نفر جمعیت ساکن در منطقه وسیع کاسکوکویم شامل پنجاه و شش روستا است . اعتیاد به بوکردن مواد شیمیایی بیشتر درمیان پسرها و در سنین 10 تا 17 سالگی رایج است البته دخترها هم هستند اما تعدادشان کمتر است . عموما خانواده ها خودشان فرزندانشان را برای ترک اعتیاد به این مرکز می آورند . در عین حال مواردی هم بوده که قبایل اسکیمویی نسبت به آوردن بچه های اسکیمو به این مرکز اقدام کرده اند و گاهی اوقات هم بیمارستان این افراد را شناسایی کرده است . دوره درمان و ترک آن هم به طور متوسط 5 یا 6 ماه است و گاهی کمتر یا بیشتر. این اعتیاد هم مثل اعتیاد به مواد مخدر ، برگشت پذیر است اما بشدت آن نیست . هنوز دلیل اصلی روی آوردن به این اعتیاد در میان جوانهای اسکیمویی مشخص نیست . به هرحال این اعتیاد در میان اسکیموها بشدت رایج است . راستش من وقتی این را شنیدم خیلی تعجب کردم و برایم بسیار جالب بود. چون تا الان فقط دیده بودم که کسانی هستند از بوی موادشیمیایی خوششان می آید . مثل خودم که عاشق بوی لاک و بنزین هستم و همیشه هر وقت از جلوی پمپ بنزین رد می شدم یک نفس عمیق می کشیدم . می ترسم که من هم اینجا معتاد به سبک اسکیمویی بشم . خلاصه اگر دیدید که وبلاکم بعد از 3 یا 4 روز مطلب جدید نداشت ، می توانید شک کنید که من را هم به این مرکز درمانی برده اند

5 comments:

Anonymous said...

سلام اكرم جان. ما خيلي وقت بود اعتياد تورو تشخيص داده بوديم !!!! به مهران سلام زياد برسون

Anonymous said...

سلام اكرم جان. ما خيلي وقت بود اعتياد تورو تشخيص داده بوديم !!!! به مهران سلام زياد برسون

Anonymous said...

پناه بر خدا!!! دختر سالم تحويل مهران داديمت ها! يه وقت معتاد نشي

Unknown said...

سلام،بعد از مدتها بي‌خبري و غيبت ناگهاني از حوزه ‌هاي خبري و البته از گزارشهاي خبري، باخبر شدم كه رفتي وسط برف و سرما. هرجا هستي دلت گرم باشد و عشقت پايدار

Anonymous said...

salam az site www.gholgholi.com didan farmaeed.
be komake shoma dar rah andazi site ehtiaj darim
mamnoon
gholgholi