Mar 31, 2006

سمبوسه

اول این که من 5 روز در بثل نیستم . دوم این که اینجا، تالار فرهنگی کتابخانه بثل است که معمولا محل برگزاری کنفرانس و اکران فیلم است . هرماه در این مکان ، شنبه بازار برپا میشه . این شنبه بازار بیشتر با هدف کمک رسانی به اقتصاد بومی بثل برپا میشه . به این معنی که فرصتی را برای اسکیموها فراهم می کنه که صنایع دستی شون را در معرض دید بگذارند و به فروش برسانند. حدودا 20 یا 25 میز در این سالن وجود دارد که نقش غرفه را دارد. افراد غیر اسکیمو هم می توانند در این شنبه بازار حضور داشته باشند . کرایه هر میز برای اسکیموها 5 دلار و برای غیر اسکیموها 10 دلار است . در این شنبه بازار اسکیموها معمولا صنایع دستی شون را که خیلی خوشگل هم هستند، می فروشند. چیزهایی مثل لباس تابستانی یا زمستانی شامل دستکش و کلاه تهیه شده از پوست حیوانات قطبی ، زیور آلات اسکیمویی دست ساز مثل گوشواره ، دستبند، گردن بند که یا از منجوق ساخته شده اند یا از عاج برخی حیوانات قطبی . البته اینها هیچ کدام ارزان نیستند و به نظر من نباید هم ارزان باشند. بعضی از افراد خارجی یا امریکایی هم در این شنبه بازار حضور دارند و چیزهایی می فروشند مثل عکس هایی از آلاسکا یا اسباب بازی یا نان و شیرینی که در خانه می پزند. تابستان گذشته من و دوستم که فلسطینی است ، خیلی حوصله مون سر رفته بود و دنبال این بودیم که یک کاری انجام بدهیم . یک روز، مسول این شنبه بازار را دیدیم و همین طور که داشتیم باهاش صحبت می کردیم به ما پیشنهاد داد که در این شنبه بازار شرکت کنیم . پیشنهاد او این بود که چون در بثل رستوران مخصوص نیست و عموما امریکایی ها غذاهای خاورمیانه را دوست دارند بهتر است که ما آشپزی کنیم و در این شنبه بازار ، غذاهای سبک بفروشیم . ایده خیلی جالبی بود. آن روز من و دوستم بیش از حد خوشحال شدیم . باهم مشورت کردیم که چه غذایی درست کنیم که ارایه دادن آن راحت باشد و نیاز به بشقاب و کاسه نداشته باشه چون ظرف یک بار مصرف اینجا خیلی گران است . خلاصه بعد از هفت - هشت بار صحبت کردن باهمدیگر به این نتیجه رسیدیم که سمبوسه بپزیم . من مدل ایرانی و او مدل عربی . شنبه بازار اول که شرکت کردیم هر دو یک میز اجاره کردیم و یک تابلوی دست نویس هم زدیم با عنوان " سمبوسه - غذای خاورمیانه " . تبلیغات وسیعی هم در جمع دوستانمون انجام دادیم . چون آنها هر وقت خانه ما مهمانی می آمدند از غذاهای ما خیلی تعریف می کردند. خلاصه هر کداممون 30 تا سمبوسه درست کردیم . و دانه ای یک دلار فروختیم . نمی دونید که چه حس خوبی بهمون دست داده بود!!! نه من و نه دوستم ، به هیچ وجه مشکل یا نیاز مالی نداشتیم اما واقعا پول در آوردن لذت داره . من صادقانه می گویم که دوست دارم کار کنم و پول در بیاورم . حالا فکر نکنید که چه قدر آدم پولکی هستم .دوستانم در ایران من را خب می شناسند . فی سبیل الله ، کم کار نکرده ام . روزنامه سلام که بودم اولینم حقوقم 12 هزار تومان بود و آخرین حقوقم در سال 74 ، 45 هزار تومان . البته سلام کلا این طوری بود . بدترین سیستم مالی !!! و این زمانی بود که از روزنامه همشهری با حقوق 25 هزار تومان رفته بودم روزنامه سلام . این قضیه مال سال 71 است . بعد از یازده سال سابقه کاری در روزنامه ها ، هیچ وقت هم یاد نگرفته ام که قبل از انجام کاری بپرسم که چه قدر پول می دهند. با تمام اینها کلا پول در آوردن را دوست دارم . خلاصه کلام این که آن روز در شنبه بازار کلی ذوق کردیم . تصمیم گرفتیم که ما در این کار فرهنگی - اقتصادی شرکت کنیم . سمبوسه ها با استقبال فراوانی مواجه شدند . بعد چند نفر به ما گفتند که ما خیلی ارزان فروش هستیم و با توجه به گران بودن مواد غذایی در بثل بهتر است که قیمت سمبوسه را بالا ببریم . قیمت سمبوسه ها شد 2 دلار . اول نگران بودیم که کسی نخره اما واقعا دو دلار که در قبال آن همه گوشت و مرغ و سیب زمینی و فلفل و اینها که ما خرج می کردیم چیزی نبود. مشتری ها بیشتر شدند و خیلی ها زیاد می خریدند که در فریزر بگذارند و در طول هفته استفاده کنند. یکی از دوستان ما عاشق سمبوسه های من است چون من خیلی به آنها،فلفل می زنم . همیشه 30 یا 40 تا سمبوسه می خره. این عکس مال ماه قبل است. در باره بخش های دیگر این شنبه بازار، هفته آینده که از مسافرت برگشتم می نویسم Posted by Picasa

23 comments:

Anonymous said...

آفرین. در این غربت یکی از دوستان وبلاگی ات شدم.مرتب می خوانم.

Anonymous said...

man vaghan shegeft zade misham az khoondane inja dokhtar!!vay eskimoo ha va zendegi bahashoon , bayad ketab benevisi! midoonam sakhte amma arzeshmande.rasti man dallas hastam

Anonymous said...

eyvalllll, che kare bahali. taze "shami" va "kotlet" ham mitooni dorost koni.dar zemn mishe inbar ke oomadi "zivar alate skimoii" baram biari? :D

Anonymous said...

ای‌ول. چه کار ردیفی. هوس سمبوسه کردم. آها راستی اون وقت مدل عربی سمبوسه با ایرانیش چه فرقی داره؟ چون تا او‌‌ن‌جا که من می‌دونم سمبوسه یه غذای عربی‌ست.

Anonymous said...

salam khanooomi.
sale no mobarak.
bebakhshid kami dir shode ;ama sale gadidet mobarak.
akram gan; lotfan bego ; keraye havapeyma az botel ta siatel cheghad mishe?

khosh bashi khanoomi

alireza

Anonymous said...

Salam,
Az in ke ye nefar irany ba mogheiate shoma ro mibinam shegeft zadeh va haiajan zadeh shodeh am.Chon kharej az iran boodan va farhang haye digaran ro tajrobeh kardam.Amma oonja ye chize digast.Bishtar baramoon benevisid dar morde farhangeshoo,aghayed,raftar va khaily chizaye digeh.Hamchenin dar morede khodetoon,zendegy dar oonj,tajrobeh ha,sar garmee ha ham benevisid.Vaghean in moghiat gire har kasy nemiofteh.Maro ham tooye oon sharik konid.Say mikonam har rooz sar bezanam.Rasty agar soaly ham dar morede marde oonja dashte bashim javab midid?

Ba ehtram va arezooye salamat
Ali

Anonymous said...

آفرین اکرم عزیزم...خیلی از این کارت خوشم اومد ...مسلما سمبوسه های خیلی خوشمزه ای شدند...

هما said...

سلام و صد هزار آفرین. پول در آوردن حس خوبی داره

Anonymous said...

تو هم که مارو با این شکمت کشتی. به جای این مزلفات و حرف های بچه گونه یخورده از فرهنگ مردم اونجا بنویس. بابا کلاس هم خوب چیریه

Anonymous said...

حالا اگه یکی پیدا شد بهت گفت غذای هندی رو جای غذای خاورمیانه‌ای قالب می‌کنی چی بهش میگی؟

Anonymous said...

سلام مجدد و تبريک بخاطر سال نو
اميدوارم حالت خوب خوب باشه و در آلاسکا احساس غربت نکني
اگه برات ممکنه يه سري اطلاعات در موردنژاد سگهايي که در اون آب و هوا و شرايط دووم ميارن بنويس و همچنين سوالي دارم و اون اينه که من مي تونم از طريق رد شدن از تنگه برينگ به آنکوريج و جونيو برم ؟
چه راهي رو به من پيشنهاد مي کني ؟
با تشکر
دوست تو بهرام

Anonymous said...

آفرین. هزار آفرین. چه ایده جالبی. من میتوانم تصور کنم پول در آوردن از این طریق چه طعم خوشی دارد.

Anonymous said...

سلام خانم دیداری واقعا از وبلاگ مفید شما لذت بردم و با تمام علاقه آن را خواندم راستش اصلا اهل وبلاگ خوانی نیستم اولش جذب وبلاگتان شدم بخاطر هم فامیلی بودن با شما اولین باری بود که کسی دیگری را با فامیلی دیداری دیدم بگذریم برای من جذاب است که بامطالعه این وبلاگ به طور زنده تری زندگی در چنین منطقه را درک کردم این را مدیون دست قلم شما هستتیم که صد در صد منشا از رشته کاری شما دارد امیدوارم موفق باشید.مجتبی دیداری

Anonymous said...

اکرم جان - فقط آمدم یک چیز رو به‌ات بگم و برم.

با همسرم در مورد این‌ پست آخرت حرف می‌زدم و هر دو از این کارت خیلی خوش‌مون اومد. بعد به این فکر افتادم که چه قدر شخصیت خودت و نوشته‌هات رو دوست دارم به این خاطر که صادقانه می‌گی و خودت هستی - گشتی تو مطالب‌ گذشته‌ات زدم و بیش‌تر به این حس‌ام ایمان آوردم.

به هر حال دل‌ام خواست بدانی.

x

شراره شریعت زاده said...

دمت گرم.خیلی کارت درسته.اگه سختت نیست غذاهای ایرانی مختلف براشون درست کن که یه کمی ایران را بشناسند.اگه دستور غذای خاصی نیاز بود بگو برات می پرسم میل می کنم.

Anonymous said...

نمی دونم از کجا به اینجا رسیدم ولی ازین خودکفایی لذت بردم

Anonymous said...

SaLam Khanome akRam Nemidonid cheghdr khoshHaLam ke Web Logeton o Peyda Kardam Man Ye persian Rap hastam khannde rap Irani ye Shab Dashtam BBC Gush Midadam mosahebe shoma vaghan vasam jaLeb bod va Sohbathay Ke mikardin Beheton eFtekhar kardam be Hamchin Shir zane ke Rafte Dari onja Zendegi mikoni Dus dashtam webloget o begi VaLi to bbc nemizarnnd begi eMrooz ham goftam to googel serch konam inghadr gashtam belakhare peyda kardam Web Logeto az SaMim ghlaB vasat arezooye MovaFaghiaT mikon va omidvaram Hamishe SaLem bashi o Ye Irane Sar BoLand bashi har ja Ke hasTe ....

www.arashstep.blogfa.com ahanghaye rapm o mitone d-l kond ....

Anonymous said...

salaam akram khanom,
weblageton aleyeh...movafagh bashi..
soali dashtam:
daneshgah-haye Alaska toye Electrical/Computer chetoran? be iraniha paziresh midan?
atrafe rostaye betel nazdiktarin daneshgah kojast? maan ke az manazeresh khili khosham omad...
emaile maan : nikzad.b@gmail.com
mamnoon

Anonymous said...

هرچند خيلي ديره اما سال نو مبارك

Anonymous said...

سلام. کرمانی هستم.به یادم می آوری؟سرویس سیاسی روزنامه ملت؟تنها 1 پیش شماره درآوردیم و... توقیف!بعدش من رفتم حیات نو و تو نمی دانم کجا؟گاهی وبلاگت را می خوانم.اونجا چرا رفتی؟

Anonymous said...

سلام . مثل همیشه تو وبلاگ شما آدم حس می‌کنه دقیقا نشسته و داره اون کاری رو که شما دارین توصیفش می‌کنین، انجام می‌ده. مثلا من الان دهنم از شدت فلفل سمبوسه شما داره آتیش می‌گیره! برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم. مثل همیشه.

MAJID said...

با سلام دوست عزیز وبلاگت محشر هست .ممنون
وتقاضای تبادل لینک دارم منتظر جوابم
یاحق

Anonymous said...

دوستان عزیزی که کامنت گذاشته اید جوابها را به زودی خواهم نوشت