Mar 3, 2006

درباره جرایم

قسمت مرکزی و جنوب شرقی آلاسکا از جمله منطقه اطراف انکریج ( مرکز تجاری و پرجمعیت ترین شهر آلاسکا ) با سلسله ای از کوه احاطه شده است . این کوهها در فصل زمستان پوشیده از یخ و در فصل تابستان آمیخته ای از برف و سبزه و درختچه است. چندعکس از کوههای انکریج در فصل تابستان در آرشیو ماه جولای وجود دارد که بد نیست نگاهی به آنها بیندازید
درباره گرمای هوا در فصل تابستان سوال شده بود . اول این نکته را بگویم که بود و نبود یخ و برف، نشانه اصلی تغییر فصل در
بثل است . به این معنی که در بثل یا تابستان وجود دارد یا زمستان. آب شدن برفها معمولا در ماه می رخ می دهد و شکسته شدن یخ رودخانه ( عکس هایش را در آرشیو ماه نگاه کنید) نشانه آآغاز تابستان است که بابت آن همه جشن گرفته می شود. سه ماه جون ، جولای و اگوست فصل تابستان در بثل است که همه جا به طرز زیبا و شفگت انگیزی سرسبز می شود. گرمای هوا هم در فصل تابستان بین 10 تا 16 درجه سانتی گراد است . در عین حال بعضی موارد هم بوده که هوا بشدت گرم شده و به 25 درجه سانتی گراد رسیده است . این راهم بگویم که اکثر خانه های اینجا پنکه سقفی دارند که بعضی روزهای تابستان به کار می آید.25 درجه سانتی گراد خنک ترین هوا در تهران درفصل تابستان است اما اینجا که هشت ماه سال در سرمای زیرصفر درجه سپری می شود، 25 درجه می تواند گرم ترین هوا باشد!
البته که در آرامش اینجا حوصله مان سر هم می رود. بد جوری هم سر می رود مخصوصا برای کسانی مثل من که شاغل نیستند. اولش که واقعا خیلی سخت است آن هم اگر از شغل پر جنب و جوشی مثل روزنامه نگاری و شهری شلوغ مثل تهران آمده باشی . مثلا ابتدا گذران روزهای هفته در آرامش و سکوتی که اینجا داره ، برایم خیلی سخت بود اما الان عادی تر شده است . می گویم عادی تر نه به این معنی که الان اصلا حوصله ام سر نمی ره . مخصوصا تابستان ها که شبهایش به روشنایی روز است . اما یک خوبی که تابستان داره این است که مثلا ساعت 8 شب می روی ماهی گیری و تا ماهی ها را تمیز کنی و خرد کنی و فریزر کنی ، ساعت میشه 1 یا 2 صبح که تازه داره هوا تاریک میشه و شب به معنی تاریکی فرا می رسه. در عین حال اینجا به خاطر ساختار روستایی و نبود امکانات سرگرم کننده مثل سینما یا کنسرت و ... مهمانی برگزار کردن خیلی مرسوم است . خانه ما تقریبا یکی از مراکز ثابت
تدارک مهمانی به صرف شام و چای است
به طور کلی ضریب امنیت اینجا خیلی بالاست . مثلا ما و خیلی های دیگر در خانه شان را اصلا قفل نمی کنند مگر این که به مسافرت بروند. اما در عین حال ، هر جا که انسان زندگی میکنه جرم و جنایت هست. اینجا هم مثل بقیه اجتماعات انسانی جرایمی وجو دارد. جرایمی مثل قتل ،فرزند آزاریی و همسرآزاریی که البته در اکثر مواقع، مجرم در حین انجام ارتکاب جرم ، الکلی بوده است . موارد دزدی درست حسابی مثل ماشین دزدی اتفاق نمی افته . چون دزده نمی دونه که ماشین را کجا قایم کنه . چون راهی وجود ندارد. یک روستای محاصره شده در یخ است که هیچ جاده ای جز هوا و آب ندارد.به خاطر همین اکثر افراد ماشین هایشان را قفل نمی کنند. در عین حال ، دزدی دوچرخه امکان دارد که اتفاق بیفتد. من فعلا این ها را می دونم . هنوز به لحاظ آماری اطلاعاتم کامل نیست

20 comments:

Anonymous said...

سلام
رابطه مردم بثل با تو كه مهاجر هستي چه طوريه؟

Anonymous said...

مرسی که به سوالات مشترک من و مسیح و سولماز و مریم شبانی جواب دادی.ولی من این آرامش رو دوست دارم .حداقل دلم میخواد 2یا 3سالی رو در در سکوت و آرامش بگذرونم به دور از دنیای روزنامه نگاری حتی.

Anonymous said...

سلام.اولا اینکه وبلاگ جالبی است. صفخه اول رو خوندم و دارم میرم تا آرشیو رو هم بخونم. پیش از هر چیز این سوال برام پیش اومد که اونجا به چه زبانی صحبت میکنند. انگلیسی؟ البته شاید قبلا نوشته ای. وبلاگ شما را در پست آخرم معرفی کرده ام و در اولین فرصت که به سراغ قالب بروم لینک شما را اضافه خواهم کرد. موفق باشید.

Anonymous said...

چند خطي را در مورد تاريخچه روز هشتم مارس نوشته ام و با اين چند جمله با پايان برده اممتاسفانه در كشور ما به زنان تنها به چشم دستگاه نسل كِشي مي نگرند و براي زن تنها نقش مادري را برمي گزينند. با براه انداختن مراسم قلابی و فرمایشی «روز زن» و با تلقيين اين كه زنها نه تنها در جامعه نيروي ولدي نبوده بلكه تنها وظيفه آنها نگهداري از فرزندان و برآورده كردن نيازهاي جنسي همسران سعي در انحراف افكار عمومي از خواستگاه هاي زنان آگاه ايراني و به بيراهه كشيدن و لوث كردن روز هشتم مارس دست مي زنند.
فكر كنم برايتان جالب باشد

Anonymous said...

سلام خيلي از نوشته هاي شما لذت مي برم. هر نوشته هم كلي سوال برايم ايجاد مي كند كه كم كم دارم جواب آن ها را مي گيرم. خسته نباشيد و موفق باشيد.

هما said...

من هنوز شاخم سبز مونده! آلاسکااااااااا. به هر حال موفق باشی

Anonymous said...

سلام بودن در الاسکا هم تجربه جالبی است موفق باشید

Anonymous said...

آیا در آلاسکا مردم ازدواج می کنند؟

Anonymous said...

سلام بعد از مدتها تلاش تونستم برات كامنت بگذارم.خيلي خوشحالم و خيلي دلم براي گزارشهاي زيبات در شرق تنگ شده اما وبلاگ عاليه وخيلي به من آرامش ميده .

Anonymous said...

سولماز جون خوبی؟ آدرس وبلاگت را میشه دوباره برایم بنویسی؟

Anonymous said...

صميمانه ترين شادباش ها ؛ تقديم به بانو اكرم ديداري.

بانو ممكنه ازتون سوال كنم كه چطور بايد لينك افراد رو در وبلاگ ( بلاگ اسپات ) اضافه ( اد ) كرد.منظورم اد ليست : لينك دوستان هستش كه در طرف راست وبلاگ قرار داديد/ من هم بتازگي در بلاگ اسپات يك وبلاگ ساختم اما هر چقدر سعي مي كنم نمي تونم در سمت راست وبلاگ لينك دوستان رو اد كنم. مي خواستم تقاضا كنم هر وقت واستون امكان پذير بود در اين مورد كمي توضيح بديد . ممون ميشم اگه با ايميل فقط به اين مورد اشاره كنيد . جسارت منو مي بخشيد.

( من مدتي هستش كه وبلاگ شمارو اكثر شبها مي خون)م

poetry_53@operamail.com /


dar ouj bashid
ramin

Anonymous said...

آیا در آلاسکا دختر بندری هم پیدا می شود؟

نگاهی نو said...

Salam doste man,

Man ham daghighan soale agha Ramin ( Poetry_53) ra daram ke chetor meisheh dostan ra link kard va dovom inke man ejazeh daram shoma ra add konam.

Be OMIDE SALAMI DOBAREH

Anonymous said...

سلام
براي شنيدن آهنگ زرد و سرخ و ارغواني به اين آدرس مراجعه كنيد www.sam.malakut.org

Anonymous said...

سلام
براي شنيدن آهنگ زرد و سرخ و ارغواني به اين آدرس مراجعه كنيد www.sam.malakut.org

Anonymous said...

سلام
براي شنيدن آهنگ زرد و سرخ و ارغواني به اين آدرس مراجعه كنيد www.sam.malakut.org

Anonymous said...

سلام اکرم جان. خسته نباشی. وبلاگ عالی داری. من مرتب اینجا سر میزنم ولی اولین باره که دارم برات پیغام میذارم. بارها شده که تو بحث های مختلف از تو تعریف کردم و واقعاً خوشحال میشم یه نفر را ببینم که اینهمه با محیط سازگاری داره. این خیلی غرورآفرینه مخصوصا اینکه مونث باشه. همیشه برات ارزوی موفقیت میکنم امیدوارم زندگی بسیار خوبی در انتظارت باشه.در ضمن از مطالب و عکسهای زیبات هم بسیار لذت میبرم. در پناه حق باشید

Anonymous said...

سلام اکرم جان. خسته نباشي. وبلاگ عالي داري. من مرتب اينجا سر ميزنم ولي اولين باره که دارم برات پيغام ميذارم. بارها شده که تو بحث هاي مختلف از تو تعريف کردم و واقعاً خوشحال ميشم يه نفر را ببينم که اينهمه با محيط سازگاري داره. اين خيلي غرورآفرينه مخصوصا اينکه مونث باشه. هميشه برات ارزوي موفقيت ميکنم اميدوارم زندگي بسيار خوبي در انتظارت باشه.در ضمن از مطالب و عکسهاي زيبات هم بسيار لذت ميبرم. در پناه حق باشيد

Anonymous said...

زندگی تو اونجا باید خیلی باحال باشه..

Anonymous said...

سلام
وبلاگ بسیار جالبی داری.ما ایرانی ها تو جمع اوری ودادن اطلاعات هرجاباشیم قوی هستیم .میخواستم بدونم موندنت اونجا موقتی است ورفتنت دلخواه؟
به هر حال تجربه خوبیه.
موفق باشی