May 4, 2005

زغال اخته

تصویر ذهنی من قبل از دیدن فیلم ویدئویی از آلاسکا و حتی قبل از آمدن به آلاسکا ، تصویری با خانه های برفی نیم دایره ای مشابه خانه " پینگو " بود ، کارتونی که زمان بچگی با شوق فراوان آن را نگاه می کردم . همان پنگوئنی که به همراه مادر و پدرش در یک خانه یخی اسکیمویی زندگی می کردند را می گویم . ولی این تصویر فوق العاده قدیمی است . در آلاسکا از خانه های برفی که به زبان انگلیسی " ایگلو " خوانده می شود، خبری نیست . نه اینکه الان خبری نیست بلکه سالیان پیش نیز، اسکیموهای آلاسکا در این خانه ها زندگی نمی کردند . به گفته دوست اسکیمویی ام " جون " ، فقط قبایل اسکیمویی در کانادا در چنین خانه هایی ساکن بودند . این خانه ها با دو درب ورودی ساخته می شد . یک درب بالای زمین که تابستانها مورد استفاده قرار می گرفت و یک درب ورودی در زیر زمین که زمستانها استفاده می شد. تمام خانه ها در آلاسکا از چوب ساخته شده است .البته همه خانه ها با فاصله حداقل دومتری از سطح زمین ساخته می شوند که علت آن هم بارش برف و یخ سنگین است . گیاهان اینجا همه بوته های بومی و خود رونده هستند و در فصل تابستان نیز تمام زمین های اینجا پر از بوته های خود روی " زغال اخته " می شود . اینجا هر کس بخواهد که خودش باغچه ای درست کند ، ابتدا باید باغچه مصنوعی درست کند و سفارش دهد که برایش خاک بیاورند و اقدامات دیگر که متاسفانه من هنوز به طور کامل نمی دونم . به محض کسب اطلاعات دقیق تر برایتان بیشتر خواهم نوشت

6 comments:

Anonymous said...

سلام جالبه که وبلاگ نویسی از آلاسکا رو هم پیدا کردم( البته با کمک پیغام شما در وبلاگ جزیره نشین) من از استرالیا می نویسم و خیلی دوست دارم که وبلاگهای دیگری رو که از جاهای دیگه دنیا می نویسند رو بخونم. راستی موقع خوردن ذغال اخته ها جای ما ها رو هم خالی کنید :-)

Anonymous said...

salam!
merci ke be man sar zadi:)
akhe oonja che kar mikoni kheili doori! tu oon sare zamin hasti va man taghriban in saresh!!
jalebe...
asheghe oon gavazne shomali shodam kheili naze!
be har hal merci az delgarmi dadanet hala kheili behtaram
omidvaram tu ham khoob va khosh va froozan bashi!:)

Anonymous said...

سلام به وبلاگت همیشه سر می زنم.پارسا

Anonymous said...

salam doosteh aziz. fekr nemikardam unja enghadr ghashang va dar eyne hal ajib bashe, khosh be halet ke mituni az nazdik bebini :)

Anonymous said...

salam
man hamisheh fekr mikardam ke man adam aadi nistam zira toye bare biabon toye yek mantagheh khali az sakaneh dar Suede zendegi mikonam .dar ayma tolani va por barf va sarde zemestan tanha monese man gavazn haye goresneh hastand ke be onha ghaza midaham. vali hala mibinam ke shoma mosabegheh ro bordid. deleton baray khorshid garm tang nemisheh? indja bish az 7 mah az sal zir sefre vali tabestona garme va mishe sabzidjat kasht. khaili delam mikhast yek sari biam alaska baraye mahigiri va shekar. age tonesti kami az alaska baraye man benecvis.
khoda negahdar
danny
e adress
danpay@hotmail.com

Anonymous said...

salam
darbare zoghal akhte search mikardam, be webloge shoma barkhordam va jaleb bod,
ba ejaze az in pas sar khaham zad
tasavore inke jaye shoma basham baram maghdor nist va nemidonam age bodam che hesi dashtam vali bedon ke tanha nisti