May 13, 2006

اسکیموها

اسکیمو نامی است که به ساکنان بومی سردترین نقاط جهان یعنی مدار قطب شمال اطلاق می شود. این کلمه برای نخستین بار توسط سرخپوستان کانادا برای نامیدن افرادی که لباس هایی از پوست حیوانات می پوشیدند و گوشت خام می خورند، به کار برده شده است. اگر چه هم اکنون استفاده از این کلمه متداول است اما اسکیموها خود را به زبان بومی ، " اینیوئیت "¹ و "یوئیت" می خوانند که به معنی انسان است.ویژگی ظاهری اسکیموها که نژاد اصلی شان به بومیان آسیای شمالی بر می گردد، صورتی پهن با گونه های برجسته، پوست قهوه ای روشن، چشمانی سیاه و موهای صاف است. تاریخ اصلی زندگی اسکیموها همچنان مورد بحث است اما امرار معاش و نحوه زندگی آنها به دوره پارینه سنگی - دوره دوم عصر حجر قدیم یا کهنه سنگی در اروپا- نسبت داده می شود. شیوه زندگی اسکیموها تا پیش از جنگ دوم جهانی سنتی بوده است اما با تغییر الگوهای زندگی و توسعه های مترتب آن در سال های بعد از جنگ دوم جهانی، زندگی اسکیموها نیز دستخوش تغییرات قرار می گیرد. این تغییرات ابتدا در مناطق اسکیمونشین گرینلند رخ می دهد اما اکنون همه اسکیموها ضمن حفظ برخی الگوها و سنت های دیرینه شان ،تا حد زیادی درگیر زندگی مدرن و شهری شده اند.به طور کلی ، زندگی اسکیموها پیوند عمیقی با شکار حیوانات داشته و دارد. آنان از همه اجزای حیوانات استفاده می کنند. خوراک آنان عمومااز گوشت خوک آبی ، ماهی آزاد ، نهنگ ، سمور آبی ،سگ آبی ، شیر ماهی ، گوزن شمالی ، غاز ،روباه و پرندگان قطبی تهیه می شود. گفته می شود گوشت خوک آبی و گوزن ، جگر شیر ماهی و گوشت نهنگ مهم ترین غذاهای مورد علاقه اسکیموها بوده است .آنان از پوست و موی حیوانات برای تهیه پوشاک شامل پیراهن، شلوار، چکمه، دستکش و کلاه استفاده می کنند. گفته می شود لباس مورد علاقه اسکیموها لباس تهیه شده از پوست گوزن شمالی است . چون بسیار گرم است و رنگ زیبایی دارد.در گذشته ، اسکیموها همچنین چربی حیوانات را برای سوخت و استخوان های آنها را برای ساخت ابزارهای شکار، استفاده می کردند. آنان از عاج خوک آبی و شاخ گوزن شمالی در ساخت وسایل تزیینی نظیر النگو، جاسوزنی و عروسک استفاده می کنند.محل سکونت آنان در زمستان ، معمولا ثابت و در تابستان متغیربوده و همچنان هست. در گذشته ، خانه های زمستانی آنان یا از قالب های یخ با نمای گنبدی شکل (اسکیموهای کانادا، گرینلند و سیبری معمولا در این خانه ها که ایگلو نام دارند، زندگی می کردند) و یا از چوب وپوست حیوانات ساخته میشد. (اکنون خانه های اسکیموهای ساکن آلاسکا، مثل دیگر خانه های مناطق امریکا از چوب ساخته شده است ). صید ماهی، خشک کردن و دودی کردن آنها مهم ترین کار اسکیموها در فصل تابستان است . به همین دلیل، آنان در فصل تابستان، حاشیه دریا و رودخانه ها را به عنوان محل سکونت خود انتخاب می کنند تا راحت تر این کارها را انجام دهند

17 comments:

Anonymous said...

salam dosjon
khobi
kojai khabari azat nist
soragh begir khob
sabeghan to chat mididamet pm o peyghami mizashti
mehran khobe az un dokhtar faransavi khabar dari mishe mailesho behem bedi
doset daram delam tang shode movazebe khodet bash
felan much bos
zizi

Anonymous said...

چرا آخه؟ دلم گرفت آبجی خانوم! ولی خوب همه چیز نباید به دلخواه من باشه. حرف حق هم جواب نداره. فقط قربونت این یه مدتت خیلی کوتاه باشه. خوب؟
ضمنآ من هم زنده شدم. انگار شامل قانون بقای وبلاگ نویسها شدیم
یا حق

Anonymous said...

salam khanom didari az inke dar jaye khosh ab o havaye amrika zendegi mikoni khosh be halet
yadi az ma niz bokon

Anonymous said...

salaam,
mishe akse ghazahaaie eskimoo ha ro bezain inja, zemnan agar khordin begin mazashoon chejoore

Anonymous said...

سلام
تنمي دونم اين و ديدي يا نه؟
بازم بگو مي خوام برم !!!!!!!!!!!!


http://pr.eprsoft.com/

اکرم دیداری: دیروز روزنامه نگار در تهران، امروز وبلاگنویس در آلاسکا


نام خانم اکرم دیداری را کسانی که اهل فصلنامه رسانه هستند به خوبی به خاطر دارند. این نویسنده و روزنامه‌نگار، در وبلاگ دیدنی و خواندنی خود خوانندگان فارسی زبان را به محل زندگی جدید خود در نزدیک قطب شمال می‌برد که شاید کمتر ایرانی پایش به آن رسیده باشد.



خانم اکرم دیداری که در اغلب روزنامه‌های ریز و درشت سراسری کشور کار کرده است، این اواخر در روزنامه شرق قلم می‌‌زد. او در وب‌لاگش تحت عنوان ستاره قطبی، می‌نویسد از زمستان 2005 میلادی به آلاسکا رفته است و در یکی از روستاهای جنوب غربی آلاسکا زندگی می‌کند.



خانم دیداری با موشکافی در باره زندگی و آداب و رسوم اسکیموها و پرندگان و حیوانات آنجا در وب‌لاگش مطلب می‌نویسد و عکس چاپ می‌کند، و به سئوال‌های دوستان ایرانی خود در باره آلاسکا و قطب شمال پاسخ می‌دهد

Anonymous said...

سلام خانم ديداري
من شبنم رحمتي هستم دبير بخش گردشگران و مهاجران در خبرگزاري ميراث فرهنگي. در اين بخش سفرنامه و گزارشهايي درباره ساير نقاط جهان منتشر مي‌شود. من معمولا دنبال نويسنده ها و روزنامه‌نگاران مي‌گردم تا برداشتهاي خودشان را از منطقه‌اي كه به آن سفر كرده يا آن را براي زندگي برگزيده‌اند براي ما بنويسند. در صورتي كه وقت شما اجازه مي‌دهد ممنون مي‌شوم به من كمك كنيد.
با احترام
sh_rah2001@yahoo.com

Anonymous said...

سلام خانم دیداری، از لطف شما سپاسگزارم. اتفاقا از حوزه ارتباطات دور نیافتاده اید و به جای تئوری به عمل پرداختید و بلاگنویسی می کنید. امیدواره نشریه ستاره قطبی همچون نامش همیشه بتابد.

Anonymous said...

سلام
از اطلاعاتي كه در اين مدت در اختيار ما قرار داديد تشكر مي كنيم.اما به نظر تعطيلي موقت خوب نيست.حتي اگر هفته اي يا ماهي يكبار مطلب بنويسيد بهتر از قطع ارتباط است.اين رابطه حتي مي تواند 2 طرفه باشد.يعني موضوعات مي تواند توسط ما به شما ارايه شود تا به كيفيت كار افزوده شود.بالاخره هر كسي يك ديدي به قضايا دارد و فكري در سر.بد مي گم؟

Anonymous said...

سلام
فکر نکنم اگه اصلا ننویسید کار درستی باشه لااقل میتونید راجع به چیزای دیگه بنویسیددر کنارش راجع به محل
زندگیتون هم بنویسید.
امیر از کرمانشاه
civil10036@yahoo.com

Anonymous said...

مطالبتون خيل جالب بود

Anonymous said...

برای تهیه ماهنامه عروسک سخنگو – تنها ماهنامه مستقل ادبیات مدرن کودک و نوجوان- با شماره تلفن 02177646226 – ایران تماس گرفته و آدرس خود را بفرمایید تا عروسک سخنگو برایتان پست شود.
ماهنامه عروسک سخنگو که تا شماره 174 – اردیبهشت 1385 منتشر شده و سال هفدهم خود را سپری می کند، مجموعه ای ست از شعرها، داستان ها و نقاشی های بچه های سه تا صد ساله. عروسک سخنگوماهنامه ای متفاوت و خواندنی برای تمامی دوست داران ادبیات کودک
شماره صندوق پستی در ایران:تهران، 681/17185

Anonymous said...

اكرم منم با " علي از تهران " موافقم. خب مي توني راجع به چيزاي ديگه ايي بنويسي. حتما كه نبايد راجع به بتل و عكس هاي بتل باشه. نبايد وبلاگت و تعطيل كني. اصلا نبايد اين كار و بكني

Anonymous said...

عروسک سخنگو تنها ماهنامه مستقل ادبیات مدرن کودکان
شماره یکصدوهفتادوچهارم منتشر شد. سال هفدهم اردیبهشت هشتادوپنچ
کلمه ای برای بچه های سه تا صد ساله
وبلاگ را بخوانید و با ما تماس بگیرید.
تلفن: تهران، 77646226
لازم به ذکر است که عروسک سخنگو در کیوسک های روزنامه فروشی توزیع نمی شود. برای تهیه نشریه می بایست از طریق وبلاگ یا ایمیل یا تلفن آدرس خود را در اختیار ما قرار دهید تا ماهنامه ی عروسک سخنگو به آدرس تان ارسال گردد.

Anonymous said...

از قسمت لينک‌گرد «سايت من» به اين مطلب لينک داده شد.

Anonymous said...

سلام من دانشجوی معماری هستم.برای یکی از پروژه هام موضوع اسکیمو ها رو انتخاب کردم.اگه بتونین حداکثر تا یه ماه دیگه کمکم کنین خیلی ممنون
میشم مخصوصا در مورد ایگلو
raneli65@yahoo.com

ali said...

سلام خانم دیداری
حالتان چطوره؟ امیدوارم همیشه سالم و سرزنده باشید داشتم در خصوص اسکیموها سرچ می کردم که وبلاگ شما را دیدم البته کمی تا قسمتی فیلتر بود من دانشجوی مردم شناسی هستم راستش دنبال یک تحقیق در خصوص زندگی اسکیموها هستم ایا کمکم می کنید؟

ali said...

سلام خانم دیداری
امیدوارم حالتان خوب باشد - ایا در وبلاگتان مطلبی در خصوص اداب و رسوم اسکیموها دارید؟ مثلا نحوه زندگی - ارتباطات خانوادگی و معاشرت یا ازدواج یا نحوه شکار؟ منظورم از دیدگاه مردم شناسی است یعنی نکات ریز انها مثل فولکلور - من می خواهم یک تحقیق برای واحد درس مردم شناسی 4 قاره بدهم موضوع اسکیموها خیلی برایم جالب است- بازهم متشکرم
aliwww88@gmail.com